Sundhed

Under menuen sundhed til venstre kan du se du meget mere om kostpolitik, syge børn og medicin.

Kostpolitik

Daginstitutionen Østervang følger Slagelse Kommunes kostpolitik.

Dog har personale og  bestyrelsen samt en ernæringsrådgiver arbejdet med kostpolitikken, hvilket betyder at vi har opdelt kosten således at vi målrettet har en politik gældende for de 0-3 årige og en for de 3-6 årige børn

Spisning

Om morgenen mellem kl. 6.00-7.30 tilbydes de børn, der er tidligt på færde en hjemmebagt bolle eller havregryn/havregrød og får hermed en god start på dagen med en hyggelig morgenstund.

Til formiddag ca. kl. 9.00 spiser alle børn frugt. I skal selv medbringe frugten i egen bøtte gerne skåret ud i passende stykker.

Børnene skal hver dag have madpakke med til frokost - det er vigtigt at der er navn på, da vi gerne vil have at barnet får sin egen mad. De små børn der endnu ikke spiser rugbrød skal medbringe grød eller mos til frokost. Der er hver dag økologisk sødmælk  til børn under 1 år , og letmælk til børn over 1 år. 

Om eftermiddagen får børnene tilbudt deres egen madpakke igen, så put gerne en ekstra mad / frugt eller andet  i madkassen.

Madpakken

Madpakken er en vigtig del i barnets hverdag i vuggestuen. Den giver energi og næring så barnet kan koncentrere sig om de aktiviteter der bliver sat igang igennem leg. Endvidere er det vigtigt med en ernæringsrigtig madpakke så barnet har koncentration og overskud til at udvikle sig motorisk og i et socialt samvær med de andre børn.

Derfor ligger vuggestuen vægt på at børnenes madpakker er ernæringsrigtige og ikke indeholder kage og andre søde sager.

Brødet

Brødet i en madpakke er kilde til energi og bør indeholde godt med kostfibre, som sørger for at barnet er mæt i lang tid og derved bedre kan koncentrere sig og ikke bliver udmattet.

rugbrød eller andre former for grovbrød lavet på groft mel (uden kerner til de små) er kilder til en masse kostfibre og desuden en god kilde til mange vigtige mineraler.

Derfor lægger vuggestuen vægt på at madpakken hovedsaglig består af disse "grove" brødtyper.

En tommelfingerregel er at brødet/grovbollerne helst skal indeholde mindst 6 gram kostfibre pr. 100 gram brød og maks. 5 gram fedt og sukker pr. 100 gram.

Varier gerne mellem brødtyper. Erstat fx et stykke rugbrød med en grovbolle - herved undgås at madpakken bliver ensformig og kedelig. Eller lav en "Amagermad" - en rugbrødsmad klappet sammen med en anden type brød.

Pålægget

Pålægget på brødet bidrager med energi og vigtige næringsstoffer til barnets vækst og trivsel. Alle børn skal have smør eller anden type fedtstof under pålægget.

  • Mange (magre) kødpålægstyper og æg er gode kilder til proteiner, vitaminer og mineraler.
  • Fiskepålæg bør ofte være en del af madpakken, da det bidrager til specielle og meget vigtige fedtstoffer, vitaminer og mineraler.
  • Grøntpålæg er vigtige kilder til kostfibre, vitaminer og mineraler.

En tommelfingerregel er at undgå fedtreducerede pålægsprodukter, da disse indeholder mange tilsætningsstoffer. Brug i stedet naturligt magert kødpålæg med et fedtindhold på under 10 gram fedt pr. 100 gram pålæg - fx pålæg af skinke-, kalkun-. kylling-, eller oksekød.

Varier mellem de magre og fede fisk. Fiskepålæg kan sagtens være andet end en makrel og fiskefrikadeller, prøv også rejer, røget ørred, laks eller ål.

  • Ofte er der rester tilbage fra aftensmaden fra dagen før - kartofler, pasta, frikadeller, medisterpølse mv. er super til madpakken.
  • Grønt pålæg af mosede avokado indeholder sunde fedtstoffer ud over vitaminer, mineraler og kostfibre.
  • Det er også ok at give sit barn chokoladepålæg på brødet engang imellem - vel og mærke hvis brødet er groft. Hvis barnet skal have andet sødt i madpakken kan andre pålægstyper sagtens være ligeså populære bl.a. rosiner, bananskiver eller andet frugtpålæg. Små børn bør dog ikke spise mere end 50 gram rosiner eller frugtpålæg om ugen (en lille pakke rosiner indeholder 14 gram).

Tilbehør

Tilbehør sætter kulør på madpakken og bør primært bestå af grøntsager og frugt.

I institutionen må tilbehøret ikke være slik, kage og drikkevarer. Produkter som chokoladekiks, müslibarer, mælkesnitter og sukkersøde yoghurter indeholder ligeledes alt for meget sukker og bør ikke være en del af madpakken, da de "frarøver" barnets sultfornemmelse uden at bidrage med vigtige næringsstoffer og god mæthedsfølelse. Hermed moster barnet hurtigt koncentrationen og bliver for træt til at lege.

En tommelfingerregel er at yoghurt - og kikseprodukter maksimalt bør indeholde 5 gram sukker pr. 100 gram produkt.

  • Børn skal have mellem 300-500 gram grønt og frugt om dagen. Alle typer grøntsager skal være gjort klar til at "hapse". Disse sætter desuden kulør på og er et rigtig godt tilbehør i madpakken. Og så er grøntsager ikke at forglemme super gode kilder til vitaminer, mineraler og kostfibre.
  • Grove kiks, mini knækbrød eller usaltede riskager med lavt fedt - og sukkerindhold kan også være tilbehør, men bør ikke erstatte madderne.