Natur, udeliv og science

Naturoplevelser i barndommen har stor betydning .

Natur, udeliv og science

”Naturoplevelser har  både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.

Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur”.

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø, at børnene gør sig erfaringer med natur, udeliv og science?

Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:

  •  Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Natur, udeliv og science
  • Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag

Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer

 

Det er vigtigt, at barnet opnår et kendskab, som gør dem i stand til at have respekt for naturen samt, at de bliver hensynsfulde i deres omgang med naturen.

Samtidig er det vigtigt at barnet opnår glæde ved at færdes i naturen, og på samme vis undrer sig og har lyst til at undersøge naturens mangfoldigheder. Barnet får her oplevelser og viden om de ting der findes i naturen og hvilke naturfænomener der kan opleves.

De får f.eks. kendskab til de forskellige årstider og indsigt i ”fra jord til bord”- hvad angår mad og drikke.

 

Vi har indrettet både det indendørs og udendørs fysiske legemiljø med udgangspunkt i at vores børn skal have mulighed for at klatre på træstammer, gå og løbe på varieret terræn med forskelligt underlag, trille og rulle på bakker og ujævnt terræn, balancere på forskelligt materiale og højder. Alle børn skal motiveres og inspireres til udfordrende leg.

Legepladsen er indrettet med mange forskellige legesteder og vi har taget hensyn til at der skal være udfordringer for alle aldersgrupper.

 

Vi er udendørs hver dag i kortere eller længere tid. Det kan være på matriklen eller i nærmiljøet. Når vi er på ture taler vi med børnene om oplevelserne. Vi har mulighed for at vise børnene nogle redskaber der giver dem mulighed for at eksperimentere, udforske og fordybe sig i og forstå naturfænomener. Vi medbringer små plastakvarier, luppe, dolke mv. Indsamlet materiale bruges til aktiviteter og til småprojekter. Vi arrangerer ture og aktiviteter ved skov, strand og bondegård. Dette er med til at børnene får et indblik i, hvordan vi passer på naturen.

Vi er aktive rollemodeller med lyst til at opleve og være nysgerrige i naturen.

 

Indendørs er der på hver stue aktivitetsmiljøer i 2 etager som børnene kan lege i og på. Der er hængebroer, trapper og net man kan svinge sig i. Vi har møbleret med både voksen og børnemøbler som appellerer til forskellig fysik.

 

Vi vil vise og inddrage børnene i arbejdsopgaver der handler om hvad god kost er. Det gør vi ved at have maddage både udendørs og indendørs. Vi handler ind sammen, taler om madvarerne, smager på råvarerne og spiser sammen.

Afhængig af hvor mange voksne vi er prioriterer vi højt at opdele børnene i mindre grupper til de pædagogiske aktiviteter.

Lærkernes arbejde med emnet

Natur, udeliv  og sciense .

Perioden april-juni 2021.

 Vi har i perioden hvor vi skulle arbejde med temaet været udflytterstue på grund af vandskade i huset. Vi har derfor taget udgangspunkt i, at det vi lavede skulle være flytbart.

 

Vi har ikke haft opdelt børnene så meget i de to gruppe vi normalt gør i hverdagen, da vi havde flere timer sammen med børnene , da vi blev kørt tidligt ud og hjem på fastlagte tider, hvilket gav mere effektiv tid sammen med børnene. Hvilket igen gjorde, at vi stadig lavede aktiviteterne med en mindre gruppe.

 

Vi har lavet vindmøller af papir, som først er blevet malet med vandfarve, bagefter lamineret og klippet ud. Vi har haft sat dem op udenfor i vinden. Vi har talt om vinden og dens kraft. Når vi har gået tur har vi kigget på vindmøller. De ældste børn har været optaget af ,hvordan de kunne dreje ift hvordan en mølle samles. De yngste børn har i malingsaktiviteten øvet sig i at male med en farve af gangen samt øvet farverne.

Først forsøgte vi kun at lave møllerne i papir, men var nødt til at laminere for at gøre dem stive.

(Fotos følger )

 

 

 

 

Vi har lavet mariehøner, edderkopper og æbleorme på paptallerkener.

 

De ældste børn er rigtig gode til at male, såsom at skille malefladerne fra hinanden. De har klippet og klistret karton på i forskellige former. Undervejs har vi læst bøger om insekterne. Vi har osse undersøgt og prøvet at bestemme insekter vi har fundet i haven på iPads.

 

De yngste børn har lavet samme aktivitet som de ældste. Der er blevet øvet i at klippe, alene eller sammen med en voksen. Det var svært for flere af dem, men de var meget interesserede og vedholdende. Vi har sunget om mariehøns og edderkopper.

 

Kartofler.     

 Vi har forspiret kartofler indendøre i æggebakker. Bagefter har vi sat kartofler i spande. Uanset alder har alle været med til at fylde jord i spande, lægge kartofler i. Spandene har stået udenfor på terrassen og der er blevet kigget på spiring/groning og blevet flittigt vandet. Alle børn meget interesserede og vi har fået talt meget om hvad vi kan bruge kartoflen til. Nu er kartoflerne flyttet med hjem i børnehaven igen og vi skal når de bliver høstet tilberedes som blandt andet kartoffel pizza.

 

Til vores fødselsdag var alle børn med til at vaske nye kartofler fra en gård, som vi spiste til buffeten.  Der blev grundigt skrubbet, det tog en hel eftermiddag med skiftende hold der var med. Ved afhentning samme dag insisterede flere af børnene på at de ville hjem og ordne kartofler.  

 

 (Fotos følger )

 

 

   

 

 

 

 

Vi har lavet jordbærstiklinger fra moderpanter, som alle børn har plantet i potte og bagefter taget med hjem til egen have. Børnene har jævnlig fortalt om planten, hvor den står, hvordan den gror og om der er jordbær på.

 

 

 

 

 

 

 

 Vi har gennem længere tid før emnet indsamlet alle mulige naturmaterialer til brug til insekthoteller.

 

 

 

Børnene har lavet et insekthotel som de efterfølgende har taget med hjem i have eller altan.

 

En gruppe af børnene har tidligere lavet hoteller og gik til opgaven meget selvstændigt. Valgte selv rammen for hotellet og gik meget målrettet til at vælge materialer til at putte i. Eneste hjælp var faktisk til at lukke hotellet med hønsenet og binding.

 

De yngste børn fik hjælp til at vælge en lille ramme og til at få de valgte materialer til at sidde godt fast.

Undervejs i aktiviteten fik vi selvfølgelig en masse snak om hvilke insekter der bor i et hotel og hvor det er godt at placere insekthotellet. Næste alle børn var hjemme for at tjekke hvordan det gik med det gamle insekthotel.

 

En aktivitet som alle børn er vældig optagede af, selvom vi har lavet den tidligere.

 

Siden er sidst opdateret 26. august 2021